Etiquette-tips om ontspannen naar kerstborrels en kerstdiners te gaan!

Etiquette-tips om ontspannen naar kerstborrels en kerstdiners te gaan!

Etiquette? Niet tuttig maar nuttig!

Tips om ontspannen de feestdagen in te gaan.

De afgelopen weken heb ik diverse trainingen “etiquette en zakelijke omgangsvormen” gegeven. Onder andere aan een groep scholieren van het IBC op de Driestar Gouda. Wat fantastisch dat deze school hier aandacht aan besteedt!

Bij het woord Etiquette schrikken mensen vaak en of men vraagt zich af waar dit goed voor is. Of het kan, zeker met diverse kerstborrels en diners voor de boeg zenuwachtig maken. Wat moet ik aan, wat betekenen die dresscodes, doe ik het wel goed enz.

Om te beginnen:

Realiseer je dat etiquette eigenlijk niets anders is dan cultuurgebonden beleefdheidsregels. Het een en ander weten van etiquette en sociale omgangsvormen geeft jou zekerheid dat je het goed doet en duidelijkheid over wat je bijvoorbeeld moet aantrekken of hoe je je bestek hanteert tijdens een diner. Fijn toch?

Hieronder een aantal tips om ontspannen van de komende borrels en diners te genieten!

Dresscodes:

Bij een formeel diner zul je een uitnodiging met dresscode ontvangen.

Van zeer formeel en chique naar wat losser, maar nog steeds formeel:

 

White tie (of cravate blanche). Avondkleding

Man: Rokkostuum met wit vest, hemd en strik. Zwarte sokken en gladde zwarte schoenen van lakleer

Vrouw: Prachtige avondjurk (lang), mooie juwelen en mooi kapsel. Kortom: uitpakken!

 

Black tie (of cravate noire). Avondkleding

Bij galafeesten en grootschalige diners

Man: Smoking, wit shirt met blinde sluiting en zwarte vlinderdas. Er kunnen een pochet en cumberband bij gedragen worden. Je ziet hier ook modernere varianten en er is ruimte voor creativiteit.

Vrouw: Een cocktailjurk (tot op knie) of avondjurk (lang). Accessoires: mooie sieraden, hoeft minder “uitgepakt” dan White tie.

 

Cocktail  Kan overdag en ‘s avonds

Komt veel voor bij zakelijke bijeenkomsten of gelegenheid met vrienden.

Man: Donker pak, liefst met das. Zwarte schoenen en sokken.

Vrouw: Korte mooie jurk of chique top/jasje met broek. Mooie sieraden of bijoux.

 

Tenue de ville  Vaak bij recepties en informele feesten.

Man: Net donker pak, evt. met das. Mag wat gewaagder dan cocktail.

Vrouw: Korte geklede jurk of pakje. Panty’s en evt. hoed.

 

Smart casual en business casual zijn nog minder formeel, meer niet casual. Pak hoeft niet, maar zeker bij business casual altijd nog wel business en geen spijkerbroek.

 

Nog wat handige tips tijdens borrel of diner:

En dan kom je bij die receptie of dat etentje met borrel.

Makkelijk te onthouden:

  • Wie beweegt stelt zich voor. Als jij dus op iemand af stapt of aan een tafeltje gaat staan bij anderen, stel jij je voor.
  • Glas houd je bij een borrel in je linkerhand zodat je met rechts de hand kunt schudden.
  • Prikkertjes doe je in je servet en die leg je daarna op je bordje.

Bij een diner met gedekte tafel:

  • Allen tegelijk plaatsnemen en niet al een glas gebruiken of iets anders dat op tafel staat.
  • Servet half uitvouwen en op je schoot leggen.
  • Geen telefoons en sleutels op tafel!
  • Zorg dat je niet van de wc gebruikt hoeft te maken. Zo ja, excuseer je heel kort en leg je servet op je stoel!
  • Bestek hanteer je per gerecht, van buiten naar binnen.
  • Als je even stopt met eten, leg je je bestek als wijzers van een klok op je bord.
  • Wacht met eten tot iedereen (aan jouw tafel) is opgediend en/of tot er een toast wordt uitgebracht en/of tot de gastvrouw/heer begint met eten.
  • Pas je snelheid van eten aan een de rest van het gezelschap.
  • Het broodbordje links van je bord is jouw bordje. Doe wat boter op jouw bordje en gebruik je eigen bestek om dit op je broodje te smeren. Je mag je brood breken met je handen!
  • Klaar met eten? Leg je mes en vork naast elkaar, diagonaal op je bord, heften schuin rechts onder naar links boven.

Zo, dit lijken me genoeg tips. Ga er ontspannen mee om en geniet vooral van gezellig samenzijn met collega’s, relaties, vrienden en dierbaren.

Mooie dagen en ontspannen bijeenkomsten toegewenst. Nog een vraag? Stel hem gerust of neem even contact met me op, ook als je een keer een training (met collega’s) wilt.

Yvonne Stoevelaar

HET IMAGOBUREAU

www.hetimagobureau.nl

06 41476988

 

 

Met dank aan mijn collega Ellen Leicher, die mij alle kneepjes van het etiquettevak heeft bijgebracht.

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Geen reactie's

Geef een reactie

9 juli Jubileumevent:

Heb jij je al aangemeld voor de mooie jubileumavond “All about The Queen”?

 

Ja, ik meld me aan

 

Het imagobureau